En feil oppstod
Prøv igjen senere
Ingen søkeresultater
Ingen søkeresultater
Da Susanne og Robert kjøpte leiligheten i 2017, sto den akkurat som da eiendommen ble bygget i 1914. For Robert var rammene og beliggenheten perfekt, og med over 3 meter til taket var det et perfekt sted for de klassiske lampene han hadde stående hjemme i kjelleren i villaen i Silkeborg. Mens Robert alltid har visst at han på et tidspunkt skulle bo i en leilighet med stor takhøyde, var følelsen helt motsatt hos Susanne – her skulle hun ikke bo.
De første tre årene bodde parets datter i leiligheten mens hun studerte. I løpet av den tiden forelsket Susanne seg mer og mer i tanken på å bo i leiligheten – midt i byen, men likevel tett på naturen og Moesgaard, der hun ofte løper.
Fra paret gikk i gang med renoveringen tok det åtte måneder før de kunne flytte inn i en totalrenovert leilighet som fortsatt utstråler sjel og originale detaljer.
Hele leiligheten er preget av Roberts interesse for danske designklassikere og eldre arkitekttegnede møbler med historie – i gangen står Arne Jacobsens Mågen fra 1970, som opprinnelig ble tegnet for Nationalbanken, og en PK91-foldestol med kanvas som ble produsert av E. Kold Christensen på 1970-tallet. På soverommet står én av totalt 333 Panton Glow-stoler, som ble fremstilt som en begrenset jubileumsmodell i 2018, sammen med Poul Kjærholms PK1-flettestoler produsert på 1970-tallet hos E. Kold Christensen, som fungerer som sidebord.
De originale plakatene i gangen har paret hatt i mange år, men interessen for kunst har spesielt oppstått etter at Susanne og Robert flyttet inn i leiligheten. De siste kunstkjøpene er to malerier av Michael Kvium.
Det store maleriet i spisestuen kjøpte Robert i 2018. Det ble malt i 1970 av Louis Rosen Schmidt, som var sønn av sjefsredaktør Erik Schmidt på Aarhus Stiftstidende, og som også utførte flere utsmykkingsoppgaver for f.eks. Jyllands-Posten og Tivoli Friheden. På grunn av størrelsen har maleriet stått på lager, men nå er det tilbake i Århus og fungerer som et visuelt blikkfang gjennom de tre stuene.
På enden av den lange gangen ligger kjøkkenet. Det originale kjøkkenet er sammenslått med et mindre kjøkken, og fra spisebordet på kjøkkenet kan Susanne og Robert nyte utsikten til Aarhus domkirke.
Da hun skulle velge kjøkken, falt Susanne for snekkerkjøkkenet Copenhagen i eik fra uno form på grunn av det stilrene og tidløse uttrykket. Etter å ha sett et hvitt kjøkken på kjøkkentegningen, ble paret enige om at leiligheten skulle og kunne ha mer enn et hvitt kjøkken. For å ikke forstyrre de vakre rammene med gamle dører, rosetter og utsmykkinger, har paret valgt et enkelt uttrykk med helt enkle linjer – uten synlig vifte, overskap og hyller.
Benkeplaten er noe helt for seg selv. Susanne ønsket egentlig en klassisk hvit Corian-benkeplate, men Robert insisterte på benkeplaten i «curlet stål». Benkeplaten på 6,5 meter i ett stykke – uten skjøter – ble heist opp over eiendommen og inn gjennom vinduet på spiskammeret. Og paret har ikke angret på valget, da benkeplaten er både vakker og praktisk i hverdagen.
Hvem
Susanne Hochheim (54) og Robert Hochheim (56)
Hvor
Aarhus, Danmark