I funkisvillaen i Haugesund bor Haakon Laastad, som er tredje generasjon i familiebedriften Laastad & Co. og mannen bak idéen Laastad Classics, hvor design og originalitet er avgjørende når det skal håndplukkes biler til den eksklusive samlingen.

Her er biler med en sterk design fra blant annet Bertone og Pininfarina, som forteller om forskjellige tidsepoker. De har ofte direkte referanser til klassiske filmer og serier som James Bond, Tilbake til fremtiden og Miami Vice.

Haakon Laastad på vei til jobb i sin Range Rover
En mann og hans klassiske bil
Laastad Classics

De samme kriteriene går igjen når det gjelder innredning av den arkitektdesignede funkisvillaen, som Haakons mormor og morfar fikk tegnet av arkitekten Thorvald Solheim i 1956. Når du går gjennom den originale døren i teak, er det som å befinne seg i en av de tidlige James Bond-filmene som Casino Royale eller Diamanter varer evig.

Teakpanelene på veggene i entréen og garderobenisjen danner et originalt bakteppe for en maskulin innredning med fokus på skandinaviske designklassikere i teak, valnøtt og palisander med farger inspirert av 60- og 70-tallet.

Teakpanelene på veggene i entreen og garderobenisjen danner et originalt bakteppe for et maskulint interiør med fokus på skandinaviske designklassikere i teak, valnøtt og palisander
Haakon Laastad
Fra inngangspartiet fører den originale trappen fra 1956 ned til husets private avdeling med soverom og bad

Klassisk oppgradering

Da Haakon overtok huset i 2011, bar det tydelig preg av ombygginger fra 70-tallet og senere. For å skape en flyt med store, åpne rom gjennomførte Haakon en omfattende renovering og oppdatering av huset med respekt for den opprinnelige byggestilen. Mange av de originale detaljene er bevart, men romfordelingen er snudd på hodet og en rekke små rom er slått sammen. Etter renoveringen fremstår boligen både funksjonell og fortsatt original med en gjenskapt 60-tallsfølelse, og Haakon elsker det gjennomgående lyset og at han fra inngangsdøren kan se tvers gjennom hele huset.

Fra spisebordet, som er designet av Hans J. Wegner, har Haakon utsikt mot havet til den ene siden og uno forms klassiske kjøkkendesign, designet av Arne Munch i 1968, til den andre siden.

«Arne Munchs kjøkkenidéer var like enkle som de var geniale. Jeg har alltid likt å hvile øynene på det som er tidløst. Tidløs design er en investering, og en klassiker vil aldri bli umoderne», mener Haakon Laastad.

Snekkerkjøkkenet i valnøtt er maskulint innredet i ren Mad Men-stil med en krydderkarusell i teak fra 1960-årene som blikkfang på veggen. Krydderkarusellen er designet av danske Digsmed Design, og Haakon fikk øynene opp for den i en episode av den amerikanske TV-serien.

Utsikt fra stuen til spisestuen med Hans J. Wegner bord og Eames stoler
Haakon Laastad har alltid likt å hvile øynene på det som er tidløst. Tidløs design er en investering og en klassiker vil aldri bli umoderne
Fra spisebordet designet av Hans J. Wegner har Haakon Laastad utsikt over uno forms klassiske kjøkkendesign, designet av Arne Munch i 1968
«Tidløs design er en investering, og en klassiker vil aldri bli umoderne»
Haakon Laastad
På veggen i spisestuen henger et oljemaleri fra 1973 malt av den norske maleren Erling Hodne, sammen med verk av nyere norske kunstnere og et enkelt loppefunn. En upretensiøs blanding som kler skjenken i palisander designet av den norske møbeldesigneren Fredrik A. Kayser

Maksimalisme

I hele boligen skaper designklassikere et eksklusivt og tidløst preg. Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og Louis Poulsen er blant favorittdesignerne, og klassikerne blandes med ting som har stått i huset siden besteforeldrenes tid, samt noen håndplukkede ting fra loppemarkeder.

På den mintgrønne veggen i biblioteket henger de originale arkitekttegningene av huset innrammet – side om side med sort-hvite portretter av besteforeldrene og flankert av Poul Kjærholms PK 61 sofabord.

Fra biblioteket har Haakon fri utsikt over garasjen, der det store vinduet rammer inn bilen, nesten som et kunstverk
«Skandinavisk design har linjer og materialer som appellerer til meg. Jeg er langt fra minimalistisk og mener at gjenstander skaper atmosfære og varme. Da jeg bodde i Oslo på 90-tallet, fikk jeg en wow-opplevelse i en bolig der du kunne gå på oppdagelsesferd i kunst, bilder og design og hele tiden oppdage nye detaljer. Det inspirerte meg veldig»
Haakon Laastad

Kunst i blodet

I den sorte Montana-reolen i biblioteket står det en modellutgave av Range Roveren i favorittfargen Bahama Gold. Og hvis det ikke er nok, har Haakon fritt utsyn til garasjen, hvor det store vinduet rammer inn bilen nesten som et kunstverk.

Kunst tar generelt mye plass i Håkons hjem. Mormoren var kunstner, og på veggen i spisestuen henger et oljemaleri fra 1973 malt av den norske maleren Erling Hodne.

Det henger på nøyaktig samme sted som det hang da Haakon var liten gutt og kom på besøk hos besteforeldrene. Haakon er glad for at det fortsatt henger akkurat der – nå i en inspirerende blanding med verker av nyere norske kunstnere og et enkelt loppefunn. En uhøytidelig blanding som kler skjenken i palisander, som er designet av den norske møbeldesigneren Fredrik A. Kayser.

Kunst tar generelt mye plass i Haakon Laastads hjem

James Bond-fan

Fra entréen fører den originale trappen fra 1956 ned til den private delen av huset med soverom og bad. Badet er innredet med uno forms originale Classic-design i valnøtt og smaragdgrønne mosaikkfliser som matcher Trouville-vintageplakaten. Trouville-plakaten minner Haakon om Haraldshallen, den ikoniske svømmehallen i Haugesund med okergule, turkise, lyseblå, rosa og lysegrå farger, som den norske arkitekten David Sandved tegnet på slutten av 60-tallet.

Bad i valnøtt med maskuline detaljer
Haakon Laastad med sine to Siberian Husky-hunder
Maskulint bad i valnøtt
Haakon Laastad med de to Siberian Huskyene Orion og Cooper på Kvalsvik

Mer informasjon



Hvem

Haakon Laastad

Hvor

Haugesund, Norge