En feil oppstod
Prøv igjen senere
Ingen søkeresultater
Ingen søkeresultater
Vårsolen skinner fra skyfri himmel ned over Marselisborgkvarteret og den gamle herskapsvillaen fra 1936, som er hjemmet til kunstner, forfatter og gallerist Marlene Kjær samt hennes familie. Det ligger i byens eldste område, og den historiske delen av Aarhus har alltid betydd mye for henne. Derfor tvilte hun ikke et sekund på at det var her familien skulle bo da boligen skulle selges for fire år siden.
«Marselis-området har alltid virket magisk for meg. Den følelsen du får når du går rundt mellom husene, som har en aura av svunnen tid. Det er vakkert her, og husene har sjel og historie. Det rører meg mye mer enn et nybygd hus. Jeg faller for de historiske husene med stor takhøyde, stukkatur, arkitektoniske detaljer og håndverksdetaljer som man ikke lager lenger», forteller Marlene Kjær, eier av Galleri Marlene Kjær, som ligger i M.P. Bruunsgade i Aarhus.
Husets byggestil er klassisk patrisiervilla med elegante detaljer både på utsiden og innsiden. Det store, runde glassmaleriet i vinduet i gangen, buen over vindfanget og de sprossede vinduene viser tilbake i tid og vitner om at dette huset ble bygget for det høytstående borgerskapet. Dette kommer også frem i husets planløsning.
Da familien flyttet inn, lå kjøkkenet i et mindre sideværelse, der tjenestepiken i tidligere tider som oftest hadde sitt domene. Vekk fra de flotte tilstøtende stuene. Plasseringen av kjøkkenet var imidlertid ikke ideell for familien, som ønsket at kjøkkenet skulle være bedre integrert i huset.
«Hvis vi hadde gjester, kunne det ikke være flere på kjøkkenet samtidig. Det var ikke plass. Så vi kunne ikke snakke sammen, noe som ga en følelse av å være isolert. Vi ville ha kjøkkenet bedre integrert med resten av huset, men vi var usikre på hvordan vi skulle gjøre det, da vi ikke ville rive vegger og ødelegge taket», forklarer Marlene.
Brikkene falt på plass da familiens eldste datter kom med ideen om å plassere kjøkkenet i et bibliotek knyttet til den ene av husets to stuer. «Det ville skape en bedre flyt i huset uten at vi måtte fjerne vegger. Og vi fikk i tillegg et kontor der det gamle kjøkkenet lå», sier hun.
Ingenting er tilfeldig når Marlene Kjær (25) skaper oljemaleriene sine. Den estetiske sansen hennes for former, linjer, teksturer og farger kommer også tydelig frem når hun innreder familiens hjem.
«Jeg er veldig visuell og tenker mye i farger – jeg kan finne på å endre på kunsten min hvis det ikke er riktig nyanse, så fargekombinasjoner er viktig for meg. Når jeg innreder med møbler og boligtilbehør, er det helt naturlig for meg at det skal passe med teksturen til de andre materialene som finnes i hjemmet.
Stilen er luksusbohem, og Marlene Kjær elsker å blande designermøbler med håndplukkede antikkfunn hun finner i Danmark og på reiser, eller når hun er i familiens sommerhus i Nice. Det er små tablåer overalt som hun skaper ved hjelp av utvalgte nips, figurer, lys og bøker.
«Jeg går ofte for klassikere som mange ikke har – jeg elsker det gamle håndverket og tradisjonene det bygger på. Jeg elsker ting som har en historie, og jeg kjøper dem med hjertet. Jeg liker å blande alt for å skape personlighet og tilføre noe nytt», forklarer hun.
Det kommende kjøkkenet skulle passe husets historie, stil og den nye plasseringen. Hun fant mye inspirasjon på Instagram, der et bilde av et Shaker-kjøkken fra uno form med en helt spesiell detalj fanget Marlene Kjærs oppmerksomhet.
«På bildet var det en stige som hørte til kjøkkenet. Jeg liker å oppholde
meg på biblioteker, og der har de ofte en stige som gir tilgang til bøkene på de øverste hyllene. For meg er stigen et symbol på ekstravaganse og luksus i livet, og det nostalgiske uttrykket som stigen står for sender meg tilbake til en svunnen tid. Jeg falt for bildet med det samme, og det ga med inspirasjon til kjøkkenets uttrykk», minnes hun.
Familien fikk råd og veiledning fra uno form i Aarhus, som gjorde familiens ønsker til virkelighet med Shaker-kjøkkenet i fargen Kiselgrå. Benkeplaten i kvartsitt går igjen som sprutplate ved gasskomfyren og gir de lyse overflatene en dybde ved hjelp av sine vakre årer. Blandebatteriet fra Quooker, vasken, holderen til stigen i eik og håndtakene er alle i messing. Dette er en detalj som binder kjøkkenet sammen på en vakker måte.
Oppvaskmaskinen har fått en spesiallaget dør, slik at den fremstår med tre skuffer. Dette er for å bevare den symmetriske fasaden på kjøkkenøya. Skapveggen, som går fra gulv til tak, skjuler kjøleskapet og fryseren på en glimrende måte, samtidig som det er rikelig med oppbevaringsplass i høyskapene. Skuffene på kjøkkenet er laget av massiv eik. Dette er en eksklusiv detalj som også går igjen i kjøkkenets innebygde skyveskap, der kaffemaskinen har fått sin plass omringet av fine krus og kanner.
I dag står kjøkkenet som om det alltid har vært i villaen. Kjøkkenallrommet har blitt husets hjerte, der alle samles i hverdagen, og det er også her det dekkes på når det er gjester på besøk.
«Vi synes det er et flott kjøkken, og vi elsker resultatet, som vi får mye respons på fra gjester som kommer på besøk.
Du føler deg ikke isolert fordi du kan snakke med gjestene mens du lager mat på kjøkkenet. Du får en helt annen nærhet og kontakt. Vi er også fornøyde med hvordan det er integrert i spisestuen, og hvordan det binder resten av huset sammen på en mye mer harmonisk måte enn tidligere», forklarer Marlene Kjær.
Bokhyllen, som før sto i biblioteket, fungerer i dag som vitrineskap. Marlene Kjær har skiftet ut de gamle håndtakene med de samme messinghåndtakene som på kjøkkenet. Messinghåndtakene har en annen gjennomtenkt detalj, nemlig cognacfarget skinn, som skaper en rød tråd til spisestolene i samme farge og materiale.
«Favorittstedet mitt er kjøkkenøya, hvor jeg ofte står på kveldstid og ser nyheter på iPaden mens jeg lager mat. Det er bare så koselig å stå der og skjære», sier Marlene Kjær.
Her bor
Marlene Kjær, kunstner, forfatter og eier av Galleri Marlene Kjær i Aarhus. Har gitt ut boken «Karen, Kjær & kunsten».
Hvor
Herskapsvilla fra 1936 på 300 m2 i Marselisborgkvarteret i Aarhus, Danmark.